Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

Ons nieuwe seizoen

Concerten 

 Komend seizoen maken wij van de nood een deugd door u een aantal fraaie programma's te presenteren met een iets andere formule dan u van ons gewend bent. In een concert van ongeveer een uur spelen wij enkele meesterwerken uit de kamermuziekliteratuur. De te spelen werken zullen ook mondeling toegelicht worden. Wij spelen het programma in Amsterdam twee maal op een avond, om 19 uur en om 21 uur, en er is geen pauze. Op deze wijze kunnen wij de nodige voorzorgsmaatregelen nemen met betrekking tot afstand houden en hygiëne. Per optreden kunnen wij maximaal 30 mensen verwelkomen. Omdat wij zo min mogelijk oponthoud aan de kassa willen, verzoeken wij u de kaarten vooraf online te kopen via klassiekemuziek.nl.

Als u vragen heeft kunt u ons mailen op:  info@erard-ensemble.nl

Het is allemaal wat anders, maar op deze manier kunnen wij doorgaan met wat wij het liefste doen: live mooie kamermuziek voor u spelen (natuurlijk met onze prachtige Erard vleugel!).

Ode aan de Piano

Dinsdag 24 november 2020 in De Duif, (Prinsengracht 756), concerten om 19 en 21 uur

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Derde Sonate in A, opus 69 voor piano en cello

Robert Schumann (1810-1856)

Pianokwintet in Es, opus 44

In ons programma Ode aan de piano willen wij de plek van de pianist in de kamermuziek eer betonen met twee glansrollen in de Sonate voor piano en cello van Beethoven en in het geliefde Pianokwintet van Robert Schumann. Natuurlijk met onze Erard vleugel uit 1851 waarop Schumann nog zelf gespeeld had kunnen hebben!

musici: Edward Janning (piano, Erard vleugel uit 1851) Casper Bleumers en Myrthe Helder (viool), Ásdís Valdimarsdottír (altviool) en Jan Bastiaan Neven (cello)

kaarten á €25 te bestellen via klassiekemuziek.nl

 

Een gokschuld.. en ware vriendschap!

Zondag 13 december in de Van Houtenkerk (Oudegracht 69) Weesp, concerten om 15 en 17 uur

Kaarten á €22,50 te bestellen via klassiekemuziek.nl

Dinsdag 15 december in de Amstelkerk (Amstelveld 10) Amsterdam, concerten om 19 en 21 uur

kaarten á €25 te bestellen via klassiekemuziek.nl

Pianist en componist Theodor Kirchner (1823-1903) was een kleurrijk persoon en een getalenteerd musicus die hogelijk gewaardeerd werd door onder andere Robert en Clara Schumann, Mendelssohn en Brahms. Hij was ook een levensgenieter die graag samen met Brahms een sigaar rookte, maar hij had ook last van minder goede neigingen, zoals een gokverslaving. Hoe dat allemaal afliep vertellen wij tijdens het concert! 

Niels Gade (1817-1890) Noveletten, opus 29 voor pianotrio

Edvard Grieg (1843-1907) Eerste deel uit de Sonate voor viool en piano in F, opus 8

Theodor Kirchner (1823-­1903) Delen uit 8 Stücke, opus 79 voor cello en piano

Johannes Brahms (1833-­1897) Derde pianotrio in c, opus 101

Erard Ensemble

Casper Bleumers (viool, Jan Bastiaan Neven (cello), Edward Janning (piano, Erard 1851)

Amsterdamse Impressies

Dinsdag 19 januari 2021, concerten om 19 en 21 uur

Rond 1900 raakte men in Amsterdam in de ban van het Franse Impressionisme van Debussy en, iets later, Ravel. Ook de Impressionistische kunst had een grote invloed op lokale schilders en tekenaars. Daarnaast was de invloed van met name de Weense muziek ook groot, met als hoogtepunt de bezoeken van componist en dirigent Gustav Mahler, die in Amsterdam een enthousiast publiek vond. Er ontstond daarbij een grote vriendschap met de Amsterdamse componist Alphons Diepenbrock, bij wie Mahler meermaals kwam logeren. 

Het Stadsarchief organiseert in januari een tentoonstelling met werken van de Amsterdamse Impressionisten. Conservator Ludger Smit van het Stadsarchief zal bij ons concert het een en ander vertellen over deze mooie en bijzondere tentoonstelling. 

werken van Gustav Mahler (Pianokwartet in a), Alphons Diepenbrock (Berceuse) en Ravel (Vioolsonate)

kaarten á €25 te bestellen via klassiekemuziek.nl

 

Wenen rond 1900

Dinsdag 16 februari 2021, concerten om 19 en 21 uur


Anton Webern (1883-­1945) Langsamer Satz voor strijkkwartet

Johannes Brahms (1833-­1897) Klarinetkwintet, opus 115

Het idee dat onze daden vooral gedreven worden door ons onderbewustzijn is misschien wel de grote ontdekking van de Weense dokter Sigmund Freud. Dit inzicht werd in zowel de beeldende kunsten als in de muziek vormgegeven in een stroming die wij het Expressionisme gingen noemen en waarin de diepere en irrationele gevoelens en gedachten in ons leven uiting (expressie) krijgen. Het duistere, nachtelijke en het erotische werden centraal gesteld in literatuur, kunst en muziek. In de muziek vertaalde dit zich in het verlaten van tonaliteit en in nieuwe vormen en klanken. Anton Webern was leerling van de grote meester van het Expressionisme Arnold Schönberg, die met het verlaten van de tonaliteit nieuwe muzikale wegen ging bewandelen. In de beeldende kunst zijn de Expressionisten als Egon Schiele, Oskar Kokoschka en Wassily Kandinsky na enige weerstand nu algemeen gewaardeerd. De muziek daarentegen heeft het zwaarder gehad erkenning te krijgen, en is voor het grote publiek altijd ongrijpbaar gebleven. Ook na ruim 100 jaar vinden de meeste mensen expressionistische muziek moeilijk, ‘modern’ en zelfs onverteerbaar. Het Zeven Bruggen Festival gaat een lans breken voor deze muziek met een programma waarin de sfeer van het Expressionisme met gedichten en muziek toegankelijk en zelfs aantrekkelijk wordt gemaakt. Dr. Sigmund F. (a.k.a. Leonard Besseling) introduceert zijn wereld van het onderbewuste in muziek en tekst.

kaarten á €25 te bestellen via klassiekemuziek.nl

 

Intieme Brieven

Dinsdag 16 maart 2021, concerten om 19 en 21 uur

De Tsjechische componist Leoš Janáček werd op zijn 63ste smoorverliefd op 38 jaar jongere Kamila. Ondanks dat zij geen blijk gaf van interesse in hem of zijn muziek, schreef hij de laatste twaalf jaar van zijn leven 700 liefdesbrieven. Deze liefde voor haar heeft hij in zijn laatste levensjaar in zijn tweede strijkkwartet verklankt. Hij gaf het zelf de naam Intieme Brieven om te voorkomen dat 'ʹidioten'ʹ er een eigen invulling aan zouden geven. Het werk wordt kort ingeleid met het verhaal over Kamila, zodat het publiek wordt meegenomen in de belevings-­ en klankwereld van Janáček. Per deel zal een van de musici vertellen waar het over gaat en wordt een persoonlijk favoriet kort fragment alvast gespeeld. Zo wordt er verteld dat het eerste deel over de eerste ontmoeting met Kamila gaat en is het derde deel een ode aan hun niet bestaande, ongeboren liefdesbaby. Het verhaal achter de muziek, de componist en de musici die het spelen, zorgen voor een intense en persoonlijke ervaring voor het publiek.

Leoš Janáček (1854-­1928) Intieme Brieven, strijkkwartet nr. 2

Club Classique

kaarten á €25 te bestellen bij klassiekemuziek.nl

 

 

 

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren